آموزه های قرآنی – پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم (سوره بقره آیه 152 )

خداوند متعال در قرآن مجید( سوره بقره آیه 152) خطاب به بندگان خود میفرمایند

پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من سپاسگزارى كنيد و ناسپاسى ‏ام نكنيد

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ ( سوره بقره آیه 152)

گزیده تفسیر الميزان

[معنى و موارد استعمال” ذكر”] اينك در اين آيه متفرع بر آن دو نعمت، دعوتشان مى‏ كند: به اينكه بياد او باشند و شكرش بگذارند، تا او هم در مقابل ياد بندگان به عبوديت و طاعت، ايشان را به دادن نعمت ياد كند و در پاداش شكرگزارى و كفران نكردن، نعمتشان را بيشتر كند.
در جاى ديگر نيز فرموده: (وَ اذْكُرْ رَبَّكَ إِذا نَسِيتَ وَ قُلْ عَسى‏ أَنْ يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً، بياد آر پروردگارت را هر وقت كه فراموش كردى، و بگو اميد است پروردگارم مرا به رشدى نزديك‏تر از اين هدايت كند)، «سوره كهف آيه 24»

و نيز فرموده: (لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ، اگر شكر بگزاريد زيادترتان مى ‏دهم)، «سوره ابراهيم آيه 7» و اين دو آيه هر دو قبل از آيات قبله در سوره بقره نازل شده است.
اين نكته را بايد در نظر داشت: كه كلمه ذكر بسا مى ‏شود كه در مقابل غفلت قرار مى ‏گيرد، مانند آيه: (وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا، كسى را كه ما دلش را از ياد خود غافل كرده‏ايم، اطاعت مكن)، «سوره كهف آيه 28» و غفلت عبارتست از نداشتن علم به علم، يعنى اينكه ندانم كه مي دانم، و ذكر در مقابل غفلت، عبارتست از اينكه بدانم كه مي دانم.

بیت الحسن سر در

بحث روايتى [(در باره، فضيلت ذكر و مراد از آن)]
در فضيلت ذكر از طرق عامه و خاصه، روايات بسيارى وارد شده و بطرقى مختلف نقل شده، كه فرمودند: (ذكر خدا در هر حال خوب است)
و در كتاب عدة الداعى ميگويد: روايت شده كه روزى رسول خدا (ص) بر ياران خود در آمد و فرمود: در باغهاى بهشت بگردش بپردازيد، پرسيدند: يا رسول اللَّه (ص) باغهاى بهشت چيست؟ فرمود: مجالس ذكر، هم صبح و هم شام باين مجالس برويد و بذكر بپردازيد و هر كس دوست داشته باشد بفهمد چه منزلتى نزد خدا دارد، بايد نظر كند ببيند خدا چه منزلتى نزد او دارد، چون خداى تعالى بنده خود را به آن مقدار احترام مى‏ كند كه بنده ‏اش او را احترام كند. «عدة الداعى ص 238 حديث 17»
و بدانيد كه بهترين اعمال شما و پاكيزه‏ ترين آن نزد مالك و صاحبتان و بهترين چيزى كه آفتاب بر آن مى ‏تابد، ذكر خداى تعالى است، چه خود او از خودش خبر داده و فرموده: (من همنشين كسى هستم كه ذكرم كند و بيادم باشد، و نيز فرموده: (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ)، مرا ياد آوريد تا شما را با نعمتم ياد آورم، مرا بياد آوريد با اطاعت و عبادت تا شما را ياد آورم، با نعمت‏ها و احسان و راحت و رضوان.
و در محاسن و دعوات راوندى، از امام صادق (ع) روايت كرده ‏اند كه فرمود:
خداى تعالى مى ‏فرمايد: كسى كه مشغول بذكر من باشد و ذكرم او را از درخواست حاجتش باز بدارد، من به او بهتر از آنچه بخواهد ميدهم. «محاسن برقى ج 1 ص 39 حديث 43»
و در معانى الاخبار از حسين بزاز روايت كرده : امام صادق (ع) به من فرمود: آيا ميخواهى تو را از مهمترين وظيفه‏ اى كه خدا بر خلق خود واجب كرده خبر دهم؟ عرضه داشتم: بله، فرمود: اول انصاف دادن به مردم، به اينكه با مردم آن طور رفتار كنى كه دوست ميدارى با تو رفتار كنند و دوم مواسات با برادران دينى و ياد خدا در هر موقف، البته منظورم از ذكر خدا، سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه و اللَّه اكبر نيست، هر چند كه اين نيز از مصاديق آنست، ولى منظورم اين است كه در هر جا كه پاى اطاعت خدا به ميان مى‏آيد، بياد خدا باشى و اطاعتش كنى، و هر جا معصيت خدا پيش آيد، بياد او باشى و آن را ترك كنى. « معانى الاخبار ص 192 حديث 3»
مؤلف: اين معنا به طرق بسيار از رسول خدا (ص) و از ائمه اهل بيتش (ع) روايت شده، و در بعضى از آنها آمده: كه اين دستور همان قول خداست كه مى‏فرمايد: (إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا، فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ كسانى كه وقتى در محاصره وساوس شيطان قرار مى ‏گيرند بياد خدا مى ‏افتند و در نتيجه بينا ميشوند) «سوره اعراف آيه 201»
و در كتاب عدة الداعى از رسول خدا (ص) روايت آورده كه فرمود: خداى سبحان فرموده:
اگر بفهمم كه اشتغال به من بيشتر اوقات بنده‏ ام را گرفته، شهوتش را هم بسوى دعا و مناجاتم بر مى ‏گردانم و چون بنده ‏ام چنين شود، آن گاه كه بخواهد سهو كند خودم ميان او و اينكه سهو كند حائل مى ‏شوم، چنين افرادى اولياء حقيقى من هستند، آنها براستى قهرمانانند، آنها كسانى هستند كه اگر بخواهم اهل زمين را به عقوبتى هلاك كنم، بخاطر همين قهرمانان صرفنظر مى‏ كنم. «عدة الداعى ص 235»
و در محاسن از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: خداى تعالى فرمود: اى فرزند آدم! مرا در دلت ياد كن، تا تو را ياد كنم، اى فرزند آدم! مرا در خلوت ياد كن، تا در خلوت يادت كنم، و در ميان جمع يادم كن، تا در ميان جمعيت يادت كنم و نيز فرمود: هيچ بنده ‏اى خدا را در ميانه جمعى از مردم ياد نمى‏ كند، مگر آنكه خدا او را در ميان جمعى از ملائكه ياد مى ‏كند. «محاسن برقى ج 2 ص 39»
و در تفسير الدر المنثور است  و بيهقى در شعب الايمان از ابن مسعود روايت كرده ‏اند كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: به كسى كه چهار چيز داده باشند چهار چيز ديگر هم داده ‏اند و تفسير اين در كتاب خداست،

1- كسى كه توفيق ياد خدايش داده ‏اند، خدا هم بياد او خواهد بود چون خداى تعالى مى‏فرمايد: (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ، بيادم باشيد تا بيادتان باشم). «سوره بقره آيه 52»
2- و كسى كه توفيق دعايش داده‏ اند، اجابت دعا هم داده ‏اند، چون خداى تعالى مى ‏فرمايد:
(ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ، بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را). «سوره غافر آيه 60»
3- و كسى كه مقام شكرش داده ‏اند، زيادى نعمت هم داده ‏اند چون خداى تعالى مى‏ فرمايد:
(لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ، اگر شكرم بگزاريد، حتما نعمت شما را زياد كنم) «سوره ابراهيم آيه 7».
4- و كسى كه توفيق استغفارش داده ‏اند، آمرزشش هم داده ‏اند، چون خداى سبحان فرموده:
(اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ، إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً، از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او آمرزگار است) «سوره نوح آيه 10».

و نيز در تفسير الدر المنثور است كه سعيد بن منصور و ابن منذر و بيهقى (در شعب الايمان) از خالد بن ابى عمران، روايت كنند كه گفت: رسول خدا (ص) فرمود: كسى كه خدا را اطاعت كند، خدا را ذكر كرده، هر چند كه نماز و روزه و تلاوت قرآنش كم باشد، و كسى كه خدا را عصيان كند، خدا را از ياد برده، هر چند نمازش و روزه و تلاوتش بسيار باشد. « تفسير الدر المنثور ج 1 ص 149»
مؤلف: در اين حديث به اين معنا اشاره شده كه معصيت از هيچ بنده‏ اى سر نمى ‏زند مگر با غفلت و فراموشى، چون انسان اگر بداند حقيقت معصيت چيست؟ و چه آثارى دارد؟ هرگز اقدام بر معصيت نمى‏ كند، حتى كسى كه معصيت مى ‏كند، و چون بياد خدايش مى ‏اندازند، باز هم باك ندارد و اعتنايى بمقام پروردگارش نمى‏ كند، او طاغى و جاهل به مقام پروردگارش و علو كبريائيش است، او نميداند كه خدا چگونه به وى احاطه دارد، و بهمين معنا روايتى ديگر اشاره مى ‏كند، كه تفسير الدر المنثور آن را از ابى هنددارى از رسول خدا (ص) نقل كرده است.
ميگويد: رسول خدا (ص) فرمود: خداى تعالى فرموده: مرا با اطاعتم ياد كنيد تا با مغفرتم يادتان كنم و كسى كه بياد من باشد، در حالى كه مطيع هم باشد بر من واجب ميشود كه با مغفرتم يادش كنم و كسى كه مرا ياد كند در حالى كه نافرمان باشد، بر من واجب ميشود يادش كنم، در حالى كه بر او خشمناك باشم، (تا آخر حديث). «در تفسير الدر المنثور ج 1 ص 148»
نكته‏اى كه در اين حديث آمده، در باره ياد خدا در حال معصيت، همان نكته ‏ايست كه آيه شريفه و رواياتى ديگر آن را نسيان ناميده ‏اند

پاسخ بدهید

x

حتما ببینید

آموزه های قرآنی – به بندگانم بگو بهترین سخن را به زبان آورند

خداوند متعال در آیه 53 سوره الاسرا به بندگان خود یک دستور اخلاقی را تذکر ...